Förlossningsberättelse

Då var det dags! Ska försöka skriva det mesta, om jag kommer ihåg! ,)

Det började iallafall på Lördags natt (4/5) med att jag vaknar 02.50 av att jag tror jag kissar på mig! Kutar till toan och inser då att det var vattnet som hade gått. Min första tanke var att jag inte ska ha nå barn nu, det är ju elva dagar för tidigt och tänkte gå och lägga mig igen, men kommer sen på att jag kanske ska ringa upp till förlossningen iallafall. Så jag ringer och hon säger att jag ska röra på mig och komma in klockan fyra så ska dom göra en CTG-kurva.

Vi kommer in och dom gör kurvan och sen inge mer med det. "Kom tillbaka klockan tio i morgon bitti", det var de dom sa eftersom jag inte hade några värkar alls. Sagt och gjort.. Vi far hem och sover några timmar till och sen far vi tillbaka. Fortfarande inga värkar, så det var bara att åka hem. Inser då att vi snart ska få ett litet barn eftersom dom sätter igång en efter tre dygn om det inte startat av sig själv.

Just när vi kommit hem så får jag känningar, men absolut inge farliga alls. Så hela förmiddagen går jag med värkar som var kontrollerbara. Vid ca fyra tiden ringer jag till förlossningen igen och säger att det gör ont, kan vi få komma in och kolla om jag öppnat mig nånting? Men nej, det gör dom inte om vattnet har gått, för stor infektionsrisk. Irriterad som jag var så fick vi iallafall komma in och göra ännu en kurva. Och då fick jag med mig tabletter hem så jag åtminstone kunde sova på kvällen. Just när vi kommit hem så får jag tokont och vandrar omkring som en dåre i lägenheten, så jag tar tabletterna redan då. Så jag fick iallafall sova mellan ungefär halv sex till halv nio. Underbart! ;)

Halv nio kliver jag upp och äter lite. Då har jag inga värkar alls! Fan tänkte jag, det behöver ju inte sluta helt. Men sen kom dom igång igen! Har ont som tusan och värmer vetekudden som min snälla mamma kommit med som jag kan ha på svanken för det är där jag hade ont som in i helvete! (Men fortfarande kunde jag kontrollera dom) 03.20 ringer jag till förlossningen igen, men dom säger att det inte är någon idé att komma in eftersom värkarna inte var regelbundna. Jahapp, det var bara att pinas vidare!

04.20 ringer jag upp igen och säger att värkarna kommer med ungefär fem minuters mellanrum. Otrevliga som dom var så sa hon jag pratade med: "Ja men, det låter ju inte som att du har sådär jätteont?" Vafan vet dom om det? Alla har ju olika smärttrösklar!! Nåväl, hon sa att vi fick komma in om vi ville.. Ond som jag då var så tänkte jag att vi skiter i det! Men Patrik sa att vi skulle åka, för han ville då INTE att det skulle födas barn här hemma, haha! ;)

Vi kommer in och jag har ondare än ondast! Dom startar en kurva (det ska göras i ungefär en halv timma) och efter en kvart så slutar den funka! Så då måste dom göra om det. Och jag trodde jag skulle dö, var tvungen att stå där i 45 minuter!! Huvva.. Då iallafall så skulle hon kolla hur mycket jag öppnat mig. Det första jag får höra är: "Åh herregud lilla vän, du är ju öppen 8 cm!!) Shit pommesfritt var det enda som kom ur min mun just då, hahaha! In på förlossningsrummet kom vi iallafall ca 06.00 och jag bad om ryggmärgsbedövning. "Nej det går inte, det är alldeles för sent" ÅH shit, skulle jag vara tvungen att göra det här utan bedövning?!!

Lustgasen drog hon fram och den var guld värd för mig! Fan så kul det var, och det funkade hur bra som helst :) Drog nog i mig alldeles för mycket, men det var de värt, hehe! :P Strax före 07.00 så satte krystvärkarna igång, och det var väl inte sådär superkul. Men jag hade ju som sagt inget val! 27 minuter tog det och sen var lille Emil ute :D

Så han föddes 07.22 på Måndagmorgon den 5/5. Han var 47 cm kort och vägde 3040 gram. Världens finaste kille ;)

När man tänker efter i efterhand så var det inte såååå farligt som jag trodde det skulle vara. Med tanke på att jag inte fick någon bedövning. Undrar hur "lätt" det skulle vara med bedövning? Det tar vi nästa gång. Om några år, haha! ;) Just nu ska jag njuta av denna lilla kille :)

Såja. Tror jag skrivit ner det mesta! Iallafall det som är mest vesäntligt :) Höjdpunkten med det hela var att jag åtminstone slapp gå över tiden! :)

Kommentarer
Postat av: Malin

Skitsöt unge klämde du ut, också en höjdpunkt :)

2008-06-04 @ 22:57:45
URL: http://malindas.blogg.se
Postat av: Marie

Jag kan ta din förlossning om jag nu måååååste välja en ;)

2008-06-05 @ 07:07:45
URL: http://rudies.blogg.se
Postat av: Jonna

gah, nu måste ja oxå skriva:)
haha. ja e sååå slö:D

2008-06-05 @ 08:18:42
URL: http://jonna1983.blogg.se
Postat av: Nathalie

Åh, jag börjar bli nervös nu! ha ha, du har det bra du som har dte bortgjort! :P

2008-06-06 @ 14:38:53
URL: http://varforstabebis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0